O festiwalu

40. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 22-31 marca 2019.  Jedyny festiwal na świecie, poświęcony w całości sztuce interpretacji piosenki, obchodzi właśnie swój jubileusz.

Jak pojęcie „piosenki aktorskiej” wymyka się definicjom, tak też i historia festiwalu nie poddaje się ścisłym, matematycznym wyliczeniom: według dat powinniśmy w tym roku obchodzić 43-lecie Przeglądu. Tegoroczny jubileusz uczcimy codziennymi spotkaniami z laureatami w Teatrze Muzycznym Capitol i szeregiem zdarzeń w przestrzeni miejskiej.

Ale premierowe i najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to, jak co roku, Finał i Gala.  Koncert Finałowy, jak każe tradycja, składa się z dwóch części. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, który dał początek wrocławskiemu festiwalowi cztery dekady temu. Tę część wyreżyseruje Martyna Majewska, a uczestników zapowiadać będzie… chór.

Część drugą reżyseruje Marcin Liber – na koncert zatytułowany „Out of The System, czyli Wielki Brat czuwa” złożą się utwory, na które (z różnych powodów) nie ma miejsca w systemie. Rocznice sprzyjają refleksjom, nieuniknione wydaje się więc pytanie, w jaki świat wchodzą dziś młodzi aktorzy i wokaliści, z jakimi wyborami będą musieli się zmierzyć w dorosłym, artystycznym życiu?

Koncert Galowy pod tytułem „Koniec” reżyseruje Wojciech Kościelniak. Doskonale znane utwory z Kanonu Piosenki Aktorskiej w gwiazdorskich interpretacjach staną się kanwą przemyśleń, dokąd – jako gatunek Homo sapiens – zmierzamy. Twórcy Gali, idąc nieco na przekór hasłu „znacie, to posłuchajcie”, spróbują skłonić widzów do zastanowienia, czym jest tytułowy koniec – upadkiem czy przesileniem, kresem czy szansą na odrodzenie.

Czy rachunek z przeszłością może stać się punktem twórczej odnowy? Chcemy mieć – i dać widzom – taką nadzieję. Stąd w programie „Wieloryb The Globe” w reżyserii Evy Rysovej – triumf Krzysztofa Globisza jako człowieka i artysty, który tym spektaklem powrócił na scenę po udarze mózgu. Stąd „Cafe Tiger Lillies” w reżyserii Jerzego Lacha, w którym z tekstem Tadeusza Różewicza mierzą się legendarni The Tiger Lillies i polscy aktorzy. Stąd nowe wcielenie wokalistki ShataQS pod znamiennym tytułem „Fenix” – dowód na to, że artystyczne wybory z przeszłości nie determinują dalszej drogi, jeśli ma się dość odwagi na zmiany.

O odwadze – dotyczącej przełamywania konwencji obyczajowych i mentalnych – opowie nam gwiazda festiwalu, Sevdaliza, wspaniała holenderska artystka o irańskich korzeniach. Świadectwo śmiałości w twórczym mieszaniu gatunków dadzą francuscy artyści w spektaklu „DJ set (sur) ecoute”, w zaskakujący sposób opowiadając o historii muzyki europejskiej, a także znakomici wokaliści i muzycy polscy i zagraniczni w spektaklu „Puls”, brawurowo łączącym poezję Haliny Poświatowskiej z trip hopem.

 Licząc na młodych widzów, proponujemy koncert „Disney: marzenia się spełniają”, w którym laureaci PPA u boku świetnych polskich artystów estrady, z towarzyszeniem kilkudziesięcioosobowej orkiestry symfonicznej zaśpiewają najpiękniejsze piosenki z disnejowskich filmów – po raz pierwszy w historii PPA na scenie Narodowego Forum Muzyki.

Czymże wreszcie byłby Przegląd bez tekstów Jeremiego Przybory, bez Magdy Umer i Mumio? Tego nie moglibyśmy zrobić widzom PPA, zapraszamy więc na koncert „Przybora na 102”. Powroty to także nowa odsłona kultowego „Leningradu” – „Miłość w Leningradzie” z Teatru Miejskiego w Gliwicach, z udziałem Mariusza Kiljana.

Jak każe tradycja, na festiwalu zaśpiewa ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Stanisław Linowski („Kocham cię” ). W programie Przeglądu znajdzie się też podwodny koncert „AquaSonic”, który nie doszedł do skutku w ubiegłym roku. Zanurzeni w akwariach artyści śpiewają i grają na specjalnie spreparowanych instrumentach. To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt.

Mocnym uzupełnieniem programu PPA są koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu m.in. Evorevo, BiFF, Kapela Timingeriu. I oczywiście Nurt Off, pełen znakomitych nazwisk wytrawnych twórców teatru, będących gwarancją jakości tego konkursu.

Plakat PPA już po raz piąty zaprojektował Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf. Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.

Tradycją ostatnich edycji są wyjątkowe spoty promujące festiwal. Nie inaczej jest i tym razem: animowany tukan, który „wyleciał” spod ręki Ryszarda Kai, krąży w rytm rozpoznawalnych motywów muzycznych. Nowe dżingle festiwalowe stworzył Wojciech Krzak. Autorkami animacji są Dorota Błażejowska i Sandra Nowak, a zmontował spot Daniel Jakubczyk.

Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Jamiego Culluma, Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas, The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).

Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Gminę Wrocław.
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu.

Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski

Rada Artystyczna 40. PPA
Katarzyna Groniec, Maja Kleszcz, Kinga Preis, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk

Asystentka Głównego Producenta: Urszula Rybicka

Producentki i producenci
Nurt Główny: Marta Dzwonkowska, Karolina Gonera, Grażyna Górka, Agnieszka Kozak, Renata Majewska, Natalia Szlachtowicz, Patrycja Wróbel
Nurt Off: Joanna Zabuska, Wojciech Miłek
Klub: Michał Litwiniec, Filip Surowiak
Oprawa jubileuszu: Paulina Moskwa, Patrycja Wróbel, Filip Surowiak