O festiwalu

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się w dniach 20-29 marca 2020. „Życie po czterdziestce” Przeglądu Piosenki Aktorskiej zaczyna się w miejscu spotkania tego, co znane – z nowym, tego, co bezpieczne – z innym, „lubię” z „nie lubię”.

Koncerty, które co roku, budzą najwięcej emocji, to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i Gala. Koncert Finałowy składa się z dwóch części. Pierwszą część koncertu – występy finalistów konkursu – wyreżyseruje Paweł Palcat. W drugiej części wystąpi Ralph Kaminski z piosenkami Kory. Koncert Galowy pod tytułem „Wiązanka pieśni miłosnych” wyreżyseruje Jan Klata.

Coraz wyraźniej na PPA słychać głos kobiet. Kovacs, okrzyknięta przez media holenderską Amy Winehouse, ma głos o surowej barwie, niekonwencjonalny wygląd, a każdy jej koncert to prawdziwy popis wokalnych możliwości. Opowiada własną historię. – Nie chcę dramatyzować na temat przeszłości – mówi. – Chcę ją wykorzystać.

Magda Kumorek – aktorka i wokalistka, wystąpi w nowym, solowym, autorskim projekcie: to powściągliwie eleganckie własne teksty i kompozycje o kondycji współczesnej kobiety-artystki, na głos i fortepian.

Renata Przemyk, jedna z najbardziej charyzmatycznych polskich wokalistek zaśpiewa w duetach z mężczyznami: m.in. Adamem Nowakiem, Czesławem Mozilem, Markiem Dyjakiem i Johnem Porterem.

Mary Komasa jest głosem pokolenia dzisiejszych trzydziestolatków, śpiewa o sprawach dotyczących setek tysięcy dziewczyn i kobiet, a jednak odcina się od masowej popularności.

Pussy Riot – głośne w formie, zdecydowane w poglądach i wyraziste w treści, a za swoją działalnością publiczną w ojczyźnie i za jej granicami płacą bardzo wysoką cenę.

Spektakl „Old Stock: A Refugee Love Story”, klezmersko-folkowe songi skomponowane przez znakomitego kanadyjskiego pieśniarza Bena Caplana, to rzecz o życiowych wyborach podyktowanych miłością, opowiadana w atmosferze charakterystycznego dla żydowskiej kultury „wadzenia się z Bogiem”.

Ivo Dimchev, pochodzący z Bułgarii performer i choreograf, kompozytor i wokalista, laureat międzynarodowych nagród, ceniony pedagog i promotor młodej sztuki, swoim emploi nawiązuje do estetyki queer, choć i w tej formie nie jest jednoznaczny. Ma niezwykłą barwę głosu i imponujący warsztat wokalny.


Salvador Sobral z Portugalii, laureat konkursu Eurowizji, wrócił na scenę po przeszczepie serca i wyśpiewuje apoteozę życia, radości i nadziei.


Spektakl „Być jak Beata” z piosenkami Beaty Kozidrak z Teatru Współczesnego w Szczecinie, udowadnia, że (przynajmniej w teatrze) wszystko jest możliwe – nawet najbardziej niepozorny emerytowany policjant, zakonnica czy właściciel bistra z kebabem mogą „być jak Beata”.

„Złota skała. Opowieść o Robercie Brylewskim” z Teatru Studio to opowieść o ojcu chrzestnym polskiego punka, która staje się okazją do postawienia elementarnych pytań o własne życiowe wybory. – Zawsze dobrze spojrzeć wstecz, by rozpoznać przeznaczenie, które sami sobie wybieramy – mówi Grzegorz Laszuk, reżyser spektaklu.

„Inni ludzie” z TR Warszawa – tekst Doroty Masłowskiej w teatralnej adaptacji Grzegorza Jarzyny to pierwszy musical w karierze artystycznej tego reżysera. To „próba portretu późnego kapitalizmu i problemów przez niego wywołanych: nierówności ekonomicznych i społecznych, frustracji młodego pokolenia, rosnącego nacjonalizmu. To opowieść o dysfunkcjonalnej, podzielonej wspólnocie, którą rozsadzają od środka uprzedzenia i nienawiść”.

Pierwszego dnia festiwalu zobaczymy specjalne, „przeglądowy” odcinek cyklu Improkracja & Capitol, w którym obok Improkratorów wystąpią laureaci Grand Prix PPA: Justyna Szafran, Artur Caturian i Mikołaj Woubishet.

Przegląd zamknie spektakl „Boże! Ojczyzna! Ale jaka?” w reż. Bogusława Sobczuka – na scenie Jan Frycz, Daniel Olbrychski i Andrzej Grabowski oraz Marcin Januszkiewicz i finalistki konkursu interpretacji piosenki.

Jak zawsze, program PPA uzupełniają nocne koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu Kirszenbaum, Siksa, Tymon Tymański, Kumbia Mać, Gooral i Ben Caplan. Siedem spektakli nurtu off, wybranych w konkursie scenariuszy, jest w przygotowaniu.

„Pamiętajcie o ogrodach” – prorocze słowa Jonasza Kofty, refren przeglądowego hymnu, zobowiązują. Rok temu, na jubileusz festiwalu, posadziliśmy 40 drzewek, w tym roku staramy się przygotować festiwal jeszcze bardziej „zielony”. Na początek: nie drukujemy materiałów prasowych, a torby uszyliśmy z flag PPA z poprzednich edycji.


Autorem plakatu 41. PPA jest Jacek Staniszewski, malarz, grafik, muzyk, profesor i wykładowca ASP w Gdańsku, autor scenografii i kostiumów, projektant plakatów do koncertów, spektakli, wystaw, znany ze współpracy graficznej z m.in. Apteką, Blenders, Ścianką, Bielizną, Tymonem Tymańskim, Olo Walickim, Leszkiem Możdżerem.

Plakat można kupić w sklepiku Capitolu i online, w cenie 20 zł.

Zwiastun festiwalu przygotowała Media Concept Group, wystąpili: Bożena Bukowska, Aneta Mazur i Tomasz Leszczyński z Teatru Muzycznego Capitol.

Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Jamiego Culluma, Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas, The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).

Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Gminę Wrocław
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski
Rada artystyczna PPA: Maja Kleszcz, Kinga Preis, Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk

Font Resize
Ustawienia kolorów