O festiwalu

Obiecaliśmy, że konkursy 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej, odwołanego na kilka dni przed rozpoczęciem, dokończymy w najbliższym możliwym terminie. Słowo się rzekło, obietnicy dotrzymujemy: jesienna, konkursowa edycja PPA odbędzie się w dniach 9-15 października 2020.

Przypominamy, że marcowe bilety straciły ważność! Tutaj https://ppa.wroclaw.pl/repertuar-i-bilety/ znajduje się program jesiennej edycji.

Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki

Pierwszy etap konkursu – eliminacje – miały miejsce w lutym tego roku. Rada Artystyczna PPA wyłoniła w nich 23 wykonawców, których zobaczymy na Dużej Scenie Capitolu w II etapie już 12 października 2020. Oto oni

https://ppa.wroclaw.pl/konkurs-aktorskiej-interpretacji-piosenki-ii-etap-2/
Pod tym linkiem można też poczytać o konkursowych zasadach i nagrodach.

Na Koncert Finałowy zapraszamy 15 października. Jak zawsze, ten wieczór składać się będzie z dwóch części. Pierwszą część koncertu – występy finalistów konkursu – wyreżyseruje Paweł Palcat. O tym, kto spośród konkursowej “dwudziestki trójki” przejdzie do finału, dowiemy się po zakończeniu II etapu, 12 października wieczorem.

Wiemy natomiast, kto będzie oceniał finalistów. Tego roku w jury zasiądą: Anna Gacek – dziennikarka muzyczna, Aleksandra Popławska – aktorka, Justyna Szafran – aktorka,  Marcin Liber – reżyser i Jacek „Budyń” Szymkiewicz – muzyk.

W drugiej części Koncertu Finałowego wystąpi Ralph Kaminski z piosenkami Kory. Rok po spektakularnym zwycięstwie w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki artysta stoi w rzędzie legend PPA. Raz, że jest rekordzistą, gdy idzie o liczbę startów (triumf na 40. PPA był zwieńczeniem podejścia nr 4); dwa, że kiedy już wygrał – wygrał w stylu bezlitośnie miażdżącym konkurentów, po czym natychmiast przystąpił do pracy nad nowym programem-albumem. Nie jako debiutant a do tego bez cienia aluzji do wrocławskiego sukcesu. Tym razem o sobie opowie nam słowami Maanamu.

 

Konkurs Off

Offowe prezentacje rozpoczną się 9 października. W tym roku w konkursie scenariuszy wybrano siedem spektakli:

Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen, Novy Ruch Teatr, reż. Piotr Soroka

Novy Ruch Teatr, najmłodsze dziecko na teatralnej mapie Wrocławia, przedstawia opowieść o środowisku drag queens i sztuce, którą się zajmują. W spektaklu wystąpią prawdziwe polskie drag queens: Papina McQueen, Filodendron Monstera, Twoja Stara, Ka Katharsis i aktor-tancerz Elloy Gallego Moreno. Osią akcji jest przygotowanie do rewii, motyw przeistaczania się w postać, zabawa konwencjami, stylami i gatunkami zakłada interakcję z publicznością.

Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki, Fundacja Pomysłodalnia

Starszy brat Józefa Piłsudskiego, postać nietuzinkowa, znany jest bardziej za granicą niż w kraju. Jego badania nad kulturą Ajnów należą do największych dokonań etnografii I poł. XX wieku. Jako członek rosyjskiej organizacji rewolucyjnej został skazany na zsyłkę; na Sachalinie poznał kulturę Ajnów i ożenił się z Ajnuską. W spektaklu wykorzystane będą zapisy fonograficzne, których dokonał na woskowych wałkach w 1903 roku na wyspie Hokkaido – około stu rozmów i śpiewów ludności tubylczej. na scenie zobaczymy aktorów Teatru Muzycznego w Gdyni: Karolinę Merdę i Krzysztofa Wojciechowskiego.

Modlitwy (tych, którzy się nie modlą), Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski

Bunt i niezgoda, walka o siebie, walka z bóstwem, a jednocześnie przemożna potrzeba odnalezienia i nazwania Boga – mało znany tekst Janusza Korczaka staje się kanwą offowego spektaklu. Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (aktorka i muzyk, zdobywcy Tukana Off na 38. PPA za spektakl o internetowym hejcie) chcą nieco „odczarować” Korczaka, pamiętanego głównie jako autora książek dla dzieci, pioniera nowoczesnego wychowania i ofiarę Holokaustu. W poszukiwaniu formuły tej ceremonii czy scenicznej liturgii otrą się zapewne o świętokradztwo, ale ich poszukiwaniom towarzyszyć będzie określenie: ECCE HOMO.

Kwadrat, reż. Ewa Kaim i Radosław Maciąg

Dwóch młodych aktorów krakowskiego Starego Teatru – Stanisław Linowski i Łukasz Szczepanowski – w nieokreślonej, ale zamkniętej przestrzeni. Dwóch chłopców, skazanych na siebie nawzajem. Co dzieje się z ludźmi w miejscu, z którego nie ma wyjścia? Odarta z konkretu relacja, której tłem staje się niezrozumiała wojna, konfrontacja problemów młodych ludzi z bezpiecznej i sytej Europy z tymi, których codzienność doświadcza znacznie srożej.

Narracją spektaklu są piosenki z repertuaru Grubsona, Nosowskiej, Fisza, Waglewskiego i innych współczesnych polskich twórców.

Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka, reż. Magda Drab

Napisy na ulicznych murach – emanacja skrajnych uczuć – często dowcipne, zaskakujące, błyskotliwe, stały się inspiracją do scenariusza. To historia dwóch bohaterów, których łączy gniew i frustracja, a nie umieją sobie z tym poradzić inaczej niż przelewając swoje uczucia na mury. Niejako współczesna opowieść o Kainie i Ablu, w której potrzeba akceptacji daje impuls bratobójczej zbrodni. Występują: Rafał Derkacz i Albert Pyśk, który także komponuje muzykę do spektaklu.

Śmierć Człowieka-Wiewiórki, reż. Robert Traczyk

Tekst Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Historia lewicowej, terrorystycznej Grupy Baader-Meinhof. Dlaczego mit rewolucjonisty okazuje się tak atrakcyjny dla popkultury? Opowiadana przy pomocy pacynek punk-opera, zrealizowana w postindustrialnej estetyce.

Występują: Mateusz Brodowski, Patrycja Bukowczan, Joanna Krawczyk i Michał Rybak.

Biała szmata, reż. Magdalena Nykiel

Muzyczno-taneczny spektakl, w którym rolę symbolu twórczości i odczuć głównego bohatera pełni białe płótno, rozdzierane, deptane i poniewierane. Opowieść o tym, jak zostaje się artystą i jaką cenę trzeba zapłacić za oryginalność w sztuce. W spektaklu wykorzystane będą fragmenty młodzieńczej autobiografii Marca Chagalla Moje życie.

Konkurs Off odbywa się po raz piętnasty, podczas każdej edycji PPA widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Bilety na te spektakle kosztują złotówkę. Autorzy projektów otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł.

Podczas tegorocznej edycji w Jury Nurtu Off zasiądą: Agata Saraczyńska – dziennikarka, Filip Zawada – pisarz, muzyk, fotograf, Grzegorz Laszuk – reżyser – lider Komuny Warszawa, i Tomasz Leszczyński – aktor, muzyk.


Autorem plakatu 41. PPA jest Jacek Staniszewski, malarz, grafik, muzyk, profesor i wykładowca ASP w Gdańsku, autor scenografii i kostiumów, projektant plakatów do koncertów, spektakli, wystaw, znany ze współpracy graficznej z m.in. Apteką, Blenders, Ścianką, Bielizną, Tymonem Tymańskim, Olo Walickim, Leszkiem Możdżerem.

Plakat można kupić w sklepiku Capitolu i online, w cenie 20 zł.

Zwiastun festiwalu przygotowała Media Concept Group, wystąpili: Bożena Bukowska, Aneta Mazur i Tomasz Leszczyński z Teatru Muzycznego Capitol.

Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Jamiego Culluma, Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas, The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).

Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Gminę Wrocław
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski
Rada artystyczna PPA: Maja Kleszcz, Kinga Preis, Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk

Regulamin Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki
Regulamin Konkursu Off

Font Resize
Ustawienia kolorów