Przegląd Piosenki Aktorskiej

Koncert Finałowy

BILETY
Część I: finaliści Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki
Część II: Out of the System, czyli Wielki Brat słucha

miejsce: Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena
data: 29 marca, godz. 16:00 i 20:00
czas: ok. 3 godz. z jedną przerwą
bilety: 90, 120, 150 zł zł

część I: Finaliści Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki

reżyseria: Martyna Majewska, aranżacje i kierownictwo muzyczne: Dawid Majewski, zespół: Mateusz Witkowski (instr. klawiszowe), Szymon Gmerek (gitary), Żenia Betliński (kontrabas i gitara basowa), Michał Polak (perkusja), Konrad Rogiński (instrumenty etniczne) oraz Wrocław Respect Choir, przygotowanie chóru: Maciej Wojciechowski
asystentka reżysera: Katarzyna Klimek

Po II etapie konkursowych przesłuchań w Imparcie, rada artystyczna PPA wybrała ośmioro finalistów. Podczas Koncertu Finałowego oceniać ich będzie Jury w składzie: Maja Kleczewska – reżyserka teatralna, Magda Umer – mistrzyni poezji śpiewanej, członkini Kapituły im. Aleksandra Bardiniego, Łukasz Maciejewski, dziennikarz i krytyk filmowy, Jan Młynarski – muzyk, kompozytor i wokalista, i Bogusław Sobczuk – aktor, legendarny konferansjer PPA.

Finaliści:

Rafał Derkacz – aktor Teatru Lalka w Warszawie. Zaśpiewał „Piechotą do lata” (muzyka: Jarosław Kozidrak, słowa: Beata Kozidrak wraz z monologiem z dramatu „Być jak Beata” autorstwa Piotra Domalewskiego i Żelisława Żelisławskiego), „Taki duży, taki mały” – muzyka i słowa: Robert Friedrich i „Nie opuszczaj mnie” – muzyka i słowa: Jacques Brel, tłumaczenie: Wojciech Młynarski.

Sylwia Gajdemska – studentka PWSFTiTV w Łodzi. Zaśpiewała pieśń ludową „Kalina malina” z tekstem Heleny Matuszewskiej, współautorstwa zespołów Sutari i Same Suki, i „Tango na głos, orkiestrę i jeszcze jeden głos” Grzegorza Tomczaka.

Karolina Gwóźdź – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Zaśpiewała „To-nie-Raj” (słowa i muzyka własnego autorstwa) i „Och, ten Hollywood” z repertuaru zespołu Maanam (słowa Olga Jackowska, muzyka Marek Jackowski).

Ralph Kaminski – absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej. Zaśpiewał „Witajcie w naszej bajce”- piosenkę z Akademii Pana Kleksa, „Na zakręcie” Agnieszki Osieckiej oraz „Nim przyjdzie wiosna” Czesława Niemena.

Kulki Mocy, czyli Magda Pasierska, znana z Me Myself And I, i Szymon Tomczyk, twórca muzyki teatralnej. Zaśpiewali piosenkę zespołu Dezerter „Pierwszy raz” (muzyka: Robert Matera, Krzysztof Grabowski, Paweł Piotrowski, tekst: Krzysztof Grabowski) i „Centralę” zespołu Brygada Kryzys (muzyka: Robert Brylewski, słowa: Tomasz Lipiński).

Gabriela Kundziewicz – wielokrotna laureatka festiwali piosenki, gitarzystka i autorka tekstów. Zaśpiewała „Sonet LXVI” – muz. Stanisław Sojka, sł. William Shakespeare, przekł. Stanisław Barańczak, “Over the Rainbow” – muz. Harold Arlen, sł. Edgar Yipsel Harburg, i „Oto jest” – sł. i muz. Leonard Cohen, przekł. Maciej Zembaty.

Albert Pyśk – związany z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy, założyciel zespołu Cynamonowy Ogród. Zaśpiewał „Balladę maczetową” (tekst Magda Drab, muzyka własna) i  „Ja płonę” (tekst Bogdan Olewicz, muzyka Wojciech Waglewski), „Niech żyje bal”, tekst Agnieszka Osiecka, muzyka Seweryn Krajewski.

Natalia Skorupka – związana z kolektywem Coffee Experiment, laureatka tegorocznego OFPA w  Rybniku. Zaśpiewała „Oczy przezroczyste” (sł. Jeremi Przybora, muz. Jerzy Wasowski) i  „Złe nawyki” (kompozycja, produkcja, aranżacja: Mariusz Obijalski, tekst: Pjus, Ten Typ Mes, Stasiak, opracowanie tekstu: Mariusz Obijalski, Monika Borzym).

Na zakończenie Koncertu Finałowego o godz 20 wręczone zostaną nagrody festiwalu:

Nagrody w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki czyli Grand Prix – statuetka Tukana Złotego i 25 tysięcy zł, przyznawane przez Jury, statuetka Tukana Dziennikarzy i statuetka Tukana Publiczności przyznawane przez przedstawicieli mediów i publiczność na Koncercie Finałowym. Jury decyduje także, komu przypadnie nagroda Stowarzyszenia ZAiKS za najlepsze wykonanie polskiej piosenki – 10 tysięcy zł.
Niemiecko-Polskie Towarzystwo Kulturalne Polonica przyznaje nagrodę w wysokości 3 tysięcy zł wraz z zaproszeniem do udziału w Festiwalu Rock & Chanson w Kolonii. Jest też nagroda Radia RAM: koncert RAM Session, zorganizowany przez Radio RAM we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM i DAB+ oraz w internecie.

Nagrody w Konkursie Nurtu Off – Tukan Off i Tukan Off Publiczności

Nagroda Kapituły im. Aleksandra Bardiniego – Tukan Kapituły i Dyplom Mistrzowski


część II: Out of the System, czyli Wielki Brat słucha

scenariusz: Michał Kmiecik i Marcin Liber, reżyseria: Marcin Liber, scenografia, kostiumy, wizualizacje i reżyseria świateł: Mirek Kaczmarek, aranżacje i kierownictwo muzyczne: Adam Lepka, tłumaczenia tekstów: Michał Kmiecik, przygotowanie aktorów i tłumacz języka migowego: Agata Mazieńczuk, asystent scenografa: Krystian Szymczak, asystent reżysera: Filip Zaszewski, inspicjent: Magdalena Morawiak
obsada: Katarzyna Strączek, Helena Sujecka, Emose Uhunmwangho, Andrzej Kłak, Tomasz Orpiński, Bartosz Picher, Krzysztof Suszek, Mikołaj Woubishet
zespół muzyczny: Janusz Brych (saksofony), Filip Kaniecki (elektronika), Hubert Radoszko (gitary), Tomasz Pierzchniak (gitara basowa), Łukasz Sobolak (perkusja), Adam Lepka (trąbka, instr. klawiszowe) oraz Wrocław Respect Choir, przygotowanie chóru: Maciej Wojciechowski
produkcja PPA: Agnieszka Kozak

To dystopijna wizja ludzkości jako wielkiej korporacji, pracującej na rzecz wszechwładnego państwa, któremu przewodzi orwellowski Wielki Brat.

Piosenki z drugiej połowy XX i początku XXI wieku – czy są odpowiednie dla domykającego się systemu, czy też nie ma dla nich miejsca, ze względu na ich formę, treść, wreszcie osoby wykonawców, ich życiowe wybory i postawy? Tę „sesję cenzorską”, której świadkami będą widzowie, poprowadzi niewidzialny Wielki Brat. Aktorzy wcielą się w pracowników – więźniów? – dystopijnej administracji, którzy być może po raz ostatni wykonają ściśle wyselekcjonowane przez Wielkiego Brata i jego aparat utwory.

Twórcy zapowiadają opowieść o oporze i jego strategiach. O muzyce, która towarzyszy walce, rewolucji i zmianie. Chcą przyjrzeć się indywidualnym strategiom oporu wobec systemów politycznych, społecznych norm, walkom z przemysłem muzycznym, który tworzy gwiazdy i zrzuca je z piedestału, wywrotowym strategiom artystycznym, kwestionującym to, czym jest muzyka rozrywkowa i warunki, w jakich funkcjonuje.

– Będziemy słuchać piosenek, które musiały zniknąć, by system się domknął. Będziemy słuchać piosenek, które będą musiały zniknąć, by system pozostał zamknięty – zapowiadają.

Piosenki będą śpiewane po polsku i po angielsku, z wyświetlanymi tłumaczeniami. Będą również tłumaczone na język migowy.

Usłyszymy między innymi:  God John Lennon & The Plastic Ono Band, War Sinead O’Connor, Dying Courtney Love, Jestem Bogiem Paktofoniki, The Robots Kraftwerku, Mamo, mój komputer jest zepsuty Cool Kids Of Death, Urodziłem się 20 lat po wojnie Dezertera, Radioaktywny blok / Przestań śnić / Centrala / F.U.C.K Brygady Kryzys.