W tym roku do nagrody pretenduje sześć spektakli. Nurt OFF to konkurs, złożony z dwóch etapów. Najpierw, kilka miesięcy przed festiwalem, ogłaszamy konkurs na scenariusz i spośród nadesłanych propozycji wybieramy do realizacji najciekawsze. Otrzymują od nas wsparcie organizacyjne i finansowe (do 10 tysięcy złotych), tak by w drugim etapie – w czasie Przeglądu – pokazać publiczności i jurorom gotowe spektakle.

Nagroda Tukana OFF – statuetka i 10 tysięcy złotych – trafia do realizatorów najlepszego, zdaniem jury, spektaklu.

Te małe projekty, coraz częściej jednak realizowane przez wytrawnych teatralnych zawodowców, przyglądają się „piosence aktorskiej” niejako z boku, i zwykle przekraczają granice tego, co za definicję zjawiska można uznać. Jak się wydaje, tegoroczni uczestnicy konkursu poświęcili więcej niż zwykle uwagi dzisiejszej rzeczywistości: obejrzymy spektakle m.in. o kobietach we współczesnej Polsce, o szacunku dla inności, o internetowym hejcie i cyberprzemocy.

Pieśni Czarownicy
Chór Czarownic z Poznania pod kierunkiem Ewy Łowżył w drapieżnych i lirycznych pieśniach o kobietach i współczesnym społeczeństwie

Tańce polskie
Karbido w kompozycjach na kwartet i modyfikowane preparacje głosu wybranych postaci krajowej sceny politycznej

Gdzie jest Zip Coon? reż. Agata Baumgart
Spektakl w konwencji „minstrel-show”, rozrywkowych przedstawień z XIX wieku: rzecz o tożsamości, wizerunku i szacunku do inności

Trololo – Przesłania najjaśniejsze

Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski w spektaklu o internetowym hejcie i cyberprzemocy

Femina, reż. David Tejer, Franek Przybylski
Warszawa, rok 1941. Młoda Żydówka z teatru w getcie spotyka reżysera, który przybył z przyszłości, żeby ją uratować

EXP.,  reż. Aga Błaszczak
Co sprawia, że chcemy uciec od cywilizacji? Scenariusz na motywach książki Jona Krakauera „Wszystko za życie”