Konkurs Off rozstrzygnięty!

Jury Nurtu Off w składzie: Cezi Studniak, szef artystyczny PPA, Paweł Krupski, główny producent i Joanna Zabuska, producentka spektakli off, wybrało osiem najlepszych scenariuszy do realizacji na 40. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej.

Ta edycja offów to absolutne szaleństwo gatunków, konwencji i stylów: będzie science fiction i baśnie, improwizacja i performance, multimedia i lalki, nieznane instrumenty i punkowy band. Wszystkie spektakle przygotowują zawodowi twórcy i twórczynie teatru, wybitne artystki i artyści plastycy, wytrawne kompozytorki i kompozytorzy. Konkursowa poprzeczka w tym roku zawisła bardzo wysoko, a wybór scenariuszy do realizacji był wyjątkowo trudny.

Off na PPA po raz 14.

Konkurs Off na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu organizowany jest od 2006 roku. Podczas każdej edycji PPA widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Autorzy projektów otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł.

Wybrane do realizacji projekty:

„2039. Radioland”

Scenariusz i reżyseria: Mateusz Baran, występują: Laura Samojłowicz i Wojtek Kalita, na perkusji gra Wojtek Kurek

Spektakl s-f inspirowany albumem „Radioaktivität” Kraftwerku i cyklem „Metro 33” Dmitrija Głuchowskiego. Akcja dzieje się w ruinach Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, w roku 2039. 20 lat po katastrofie, która zdziesiątkowała ludzkość i zniszczyła większość nośników danych, grupa śmiałków próbuje wskrzesić ideę corocznego Przeglądu Piosenki Aktorskiej.


 „Baśniowe skrzypotrąby”

Śpiew: Emose Uhunmwangho,  muzycy: Beata Wołczyk, Wojciech Czemplik, Dariusz Wołczyk, Kinga Chudzikowska, Roman Ślazyk, teksty: Bianka Kunicka Chudzikowska

Muzyczna baśń na podstawie wątków z twórczości JK Rowling. Na unikatowych, wykonanych przez lutnika instrumentach zagra jedyny na świecie kwartet skrzypotrąbowy. Skrzypotrąby istnieją naprawdę, zostały opatentowane w 1899 roku, a do lat 20. XX wieku był to jeden z najważniejszych instrumentów w przemyśle studyjnym. Ich niezwykły dźwięk, śpiew Emose Uhunmwangho i poetyckie teksty złożą się na baśniowy spektakl dla dzieci i dorosłych.


„Casting”

Scenariusz: Weronika Murek, reżyseria: Katarzyna Szyngiera, scenografia i kostiumy: Agata Baumgart, muzyka: Kamila Salach, choreografia: Agata Obłąkowska, występują: Kamila Salach, Agata Obłąkowska, Karolina Micuła

Krytyka środowiska teatralnego z jego hierarchicznością, podskórnym szowinizmem i seksizmem. Komisja castingowa, inspirowana programem „Przy kawie o sprawie”, przeprowadzi procedurę konkursową dla Polskiego Teatru. Będą kpiny z dyrektorów, festiwali i komisji artystycznych, obalanie autorytetów i świętości, wytyczanie nowych granic – a wszystko to w rytm musicalowych przebojów.


„Kronika polska”

Reżyseria: Katarzyna Dudzic-Grabińska, muzyka: Mateusz Winsław, dramaturgia: Agnieszka Wolny-Hamkało, scenografia, kostiumy, lalki: Anna Adasiak, występują: Karolina Gorzkowska, Karolina Micuła, Jerzy Górski, muzycy: Mateusz Winsław, Adam Garnecki, Filip Turkowski, Anna Waluśkiewicz.

Opera lalkowa w na podstawie „Kroniki polskiej” Galla Anonima. W jaki sposób pokazać na scenie tak szacowny zabytek literatury? Twórczynie i twórcy spektaklu z fascynującą wyobraźnią i wiedzą przekładają „Kronikę” na język teatru – żonglując tradycjami i  technikami, swobodnie miksując epoki i style, bawiąc się kontekstami i interpretacjami. Może uda się znaleźć przy tym odpowiedź na pytanie, jakie ślady pozostawił w naszej tożsamości ów zalążek polskiej literatury? Czy jesteśmy „Kroniką polską” skażeni? Jakie narodowe cnoty i grzechy mogła w nas zaszczepić?


„Papety po raz pierwszy w Polsce”

Tekst: Maria Wojtyszko, reżyseria: Michał Derlatka, muzyka: Przemysław Bartoś, Marcin Gałązka, scenografia: Anna Dobrowolska, występują: Wojciech Stachura, Olga Ryl-Krystianowska, Zofia Bartoś, Piotr Srebrowski

Dramat rodzinny z elementami śpiewogry rozpisany na sześć pacynek i czterech aktorów. Rzecz dzieje się we Wrocławiu. Po tajemniczej śmierci rodziców 17-letnie bliźnięta, Marlenka i Mirek, wracają z emigracji w Anglii i trafiają do polskich dziadków. Marlenka jest faszystką i chce spalić kukłę Żyda, Mirek chciałby zostać filmowcem, ale w Polsce w ogóle mu się nie podoba. Dziadkowie skrywają mroczne tajemnice, a dzieci – no cóż, dorastają.


„Pokój na Ziemi”

Scenariusz, reżyseria: Mariusz Sibila, koncepcja scenograficzna: Olaf Brzeski, ruch, performance: Monika Konieczna, animacje, video, obraz „Niebo”: Hubert Pokrandt, elementy scenografii i kostiumów: Olaf Brzeski, Monika Konieczna, Hubert Pokrandt, kompozycja: Adam Porębski, podkład rytmiczny/perkusyjny: Kamil Radek

Spektakl-eksperyment narracyjny, opowieść-wykład-prezentacja o podboju Kosmosu w kontekście ówczesnych wydarzeń społecznych i politycznych na Ziemi. Niezwykła fuzja dokumentu i literatury z bogatą sferą audio, malarstwem i multimediami.


„The Improv Musical Show”

Reżyseria, scenariusz, teksty piosenek i ruch sceniczny: tworzone na poczekaniu przez Teatr Improwizacji Improkracja, kierownictwo muzyczne: Karol Bulski, Improband, kierownik wokalny: Jakub Tarka, produkcja: Patrycja Wróbel, występują: Natalia Cyran, Michał Gruz, Artur Jóskowiak, Joanna Jóskowiak, Tomasz Marcinko, Mateusz Płocha, Mateusz Skulimowski, Anna Wojtkowiak-Williams, zespół muzyczny Improband: Karol Bulski (instr. klawiszowe), Tomasz Kamiński (instr. perkusyjne), Filip Nowak (gitara elektryczna), Andrzej Kaszuba (gitara basowa), Bartek Wielgosz (saksofony)

Musical w stu procentach improwizowany. Aktorzy Improkracji z zespołem muzycznym Improband wymyślą na poczekaniu piosenki i scenki na temat zadany przez publiczność. Zaśpiewają, zatańczą, zagrają i rozbawią widownię do łez.


„Żelazne Waginy 2. Cześć i chwała bohaterkom”

Scenariusz i reżyseria: Michał Walczak, występują: Monika Babula, Karolina Czarnecka, Ada Fijał, Agnieszka Przepiórska

Kobiecy odłam „Pożaru w Burdelu” w połączeniu performansu, koncertu i punkowego spektaklu komediowego. Odnaleziona w antykwariacie płyta winylowa pierwszego na świecie feministycznego zespołu punkowego, w skład którego wchodziły Maria Skłodowska-Curie, Aleksandra Piłsudska i inne ikony polskiego ruchu kobiecego, staje się inspiracją do nagrania drugiej płyty Żelaznych Wagin. Aby sprofesjonalizować produkcję, dziewczyny zatrudniają menadżerkę – byłą prezydentkę Warszawy, HGW – i jadą w trasę po Polsce.