Bez Konkursu nie byłoby Przeglądu Piosenki Aktorskiej. To właśnie Konkurs – cztery dekady temu – dał początek wrocławskiemu festiwalowi. W Konkursie debiutowało wiele wybitnych osobowości muzycznych, tu też miały miejsce premierowe wykonania utworów, które później stały się klasyką gatunku.

Z dbałości o poziom repertuarowy aktorskich interpretacji piosenek i szacunek dla tradycji PPA organizatorzy wprowadzili cztery lata temu tzw. Kanon Piosenki Aktorskiej: uczestnicy konkursu co najmniej jedną z prezentowanych piosenek muszą wybrać ze spuścizny Jacques’a Brela, Bertolta Brechta, Nicka Cave’a, Jonasza Kofty, Wojciecha Młynarskiego, Czesława Niemena, Agnieszki Osieckiej, Jeremiego Przybory, Toma Waitsa, Kurta Weilla, Włodzimierza Wysockiego lub z repertuaru Edith Piaf.
Dla wykonawców zagranicznych, biorących udział w Konkursie, Kanon jest pewną wskazówką stylistyczną i repertuarową.


KONKURS SKŁADA SIĘ Z TRZECH ETAPÓW

W dwóch pierwszych etapach wykonawców ocenia Rada Artystyczna PPA, w Finale – Jury w składzie: Agata Kulesza, Maria Peszek, Krzysztof Mieszkowski, Michał Nogaś, Jan Peszek

I etap – przesłuchania – 26 i 27 lutego 2017 – WROCŁAW, Scena Ciśnień, Teatr Muzyczny Capitol
Zobacz wyniki tutaj
A tu – sylwetki wykonawców ze zdjęciami

II etap – występ na PPA – 24 marca 2017 – WROCŁAW, Duża Scena, Teatr Muzyczny Capitol
Zobacz, kto wystąpi w Finale

III etap – Koncert Finałowy – 31 marca 2017 – WROCŁAW, Duża Scena, Teatr Muzyczny Capitol
ZOBACZ KOLEJNOŚĆ PIOSENEK / Informacja o transmisji Finału 


NAGRODY

GRAND PRIX – statuetka TUKANA ZŁOTEGO oraz 25 tysięcy zł
Nagroda Dziennikarzy – statuetka TUKANA DZIENNIKARZY
Nagroda Publiczności – statuetka TUKANA PUBLICZNOŚCI
Nagroda Stowarzyszenia ZaiKS – za najlepsze wykonanie polskiej piosenki, w wysokości 10 tysięcy zł
Nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwo Kulturalne Polonica eV – 2 tysiące zł i zaproszenie na Rock Chanson Festival w Kolonii




TAK WYGLĄDAŁ KONKURS AKTORSKIEJ INTERPRETACJI PIOSENKI NA 37. PPA

W I i II Etapie uczestników oceniała Rada Artystyczna PPA, w Finale Jury zasiedli: aktorka Magdalena Cielecka, reżyserzy Agnieszka Glińska i Wojciech Kościelniak, muzyk Michał Litwiniec i kompozytor Jan Kanty Pawluśkiewicz.


I etap – przesłuchania (14 marca 2016 – WARSZAWA, Nova Scena Teatru ROMA, 20 i 21 marca 2016 – WROCŁAW, Teatr Muzyczny Capitol)

II etap – występ na PPA (16 maja, Impart)

PROWADZENIE: MAREK KOCOT,  SCENOGRAFIA: MATEUSZ STĘPNIAK

UCZESTNICY (W KOLEJNOŚCI POJAWIANIA SIĘ NA SCENIE):

37 PPA
ŻANETA ŁABUDZKA z krakowskiego Teatru Norma zaśpiewała „I love you Cię” Agnieszki Osieckiej z muzyką Janusza Komana i utwór „Mucha” z repertuaru The Tiger Lillies.

37 PPA
KAMIL OWCZAREK ze Szkoły Muzycznej II stopnia w Żorach wykonał „Gaj” Agnieszki Osieckiej  i napisany przez siebie utwór „My pokolenie”.

37 PPA
ANNA PAWLUS-SZCZYPIOR z Rybnika zaśpiewała „Little Boy Blue” Toma Waitsa i „Sonet 132” Petrarki do muzyki kompozycji własnej i Krzysztofa Czeremużyńskiego, który jej akompaniował.

37 PPA
LIDIA PRONOBIS – studentka III roku wydziału aktorskiego Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie śpiewała „Szaloną być” Osieckiej z muzyka Andrzeja Kurpiela, utwór łączący „13 cyfr” i „Obcego astronoma” napisane przez Grzegorza Ciechowskiego i – na prośbę jurorów – „Notoryczną narzeczoną” Stanisława Staszewskiego.

37 PPA
EWA PRUS, także z Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie zaśpiewała „Jestem kamieniem” w połączeniu z fragmentem utworu „Brother” z repertuaru Kayah, „Wojna nigdy nie jest daleko” Młynarskiego i Derfla oraz i – na prośbę jurorów – „Bei mir bist du schoen”, łącząc angielski tekst z tłumaczeniem Agnieszki Osieckiej.

37 PPA
PAWEŁ RUSZKOWSKI z Akademii Muzycznej w Gdańsku przygotował „Piłę” Bolesława Leśmiana z własną muzyką i Wojciecha Młynarskiego „Podchodzą do mnie wolne numery”.

37 PPA

DOMINIK RYBIAŁEK wykonał „Krzyżówkę” Mariana Hemara i „Nim wstanie dzień” Agnieszki Osieckiej.

37 PPA
ANNA SEJDAK (ANNA SEI) z British and Irish Modern Music Institute in London zaśpiewała “Off To The Races” z repertuaru Lany del Ray oraz “Where The Wild Roses Grow” Nicka Cave’a.

37 PPA
ANASTAZJA SIMIŃSKA – w wykonaniu Absolwentki Akademii Muzycznej w Gdańsku usłyszeliśmy „Modlitwę o uśmiech” Romana Kołakowskiego i „Diabły polskie”.

37 PPA
ADRIANNA STYRCZ – reprezentantka Wrocławia zaśpiewała „Sen psa” K.I. Gałczyńskiego, „Chłopców” z repertuaru zespołu Lao Che i – na prośbę jurorów – „Trzeba marzyć” Kofty.

37 PPA
ADAM TURCZYK – studiuje na III roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, oddział we Wrocławiu. Zaśpiewał „Mikymauz” Novahicy w przekładzie Antoniego Murackiego i „No klaszcz” Toma Waitsa w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego.

37 PPA
HUBERT WALJEWSKI – studiuje na III roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie – oddział we Wrocławiu. Zaprezentował utwór „Supermenka” Kayah i „Wielką słotę”- piosenkę wykonywaną przez Stanisławę Celińską w duecie z Muńkiem Staszczykiem.

37 PPA
ANNA BIERNACIK z łódzkiej filmówki, wydział aktorski, zaśpiewałą „Party Girl” Chinawoman oraz „Piosenkę dawnych kochanków” Jacquesa Brela.

37 PPA
EMMA BONNICI – Zespół GuillEm, wykonała utwory Toma Waitsa “Chocolate Jesus” i “Desperado” Glenna Freya – Dona Henleya, a na prośbę jury – „Black Coffee” Paula Francisa Webstera i Sonny’ego Burke.

37 PPA
ARTUR CATURIAN studiuje na IV roku Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, filia we Wrocławiu. W jego wykonaniu usłyszeliśmy „Pielgrzyma” z repertuaru Czesława Niemena oraz „Qrwa qrwa” Piotra Bukartyka.

37 PPA
RAFAŁ DERKACZ, student białostockiego oddziału Akademii Teatralnej, wykonał piosenkę z repertuaru Kabaretu Starszych Panów „Pod Twoim oknem”, „Dziś do Ciebie przyjść nie mogę” Stanisława Magierskiego i na prośbę jurorów – „Twarze przy barze” Macieja Maleńczuka.

37 PPA
MARTYNA DUDEK z Akademii Teatralnej w Warszawie zaśpiewała „Świąteczną kartkę od kurwy z Minneapolis” Toma Waitsa w przekładzie Romana Kołakowskiego oraz „Kataszę” Kasi Nosowskiej.

37 PPA
PAULINA GAŁĄZKA z warszawskiego Teatr Ateneum zaśpiewa „Zaproszenie na blues” Toma Waitsa (przekład własny oraz Kacper Mroczkowski, Michał Gołębiowski), a także „Gocław” Mikkela Christiansena i Simena Auke.

37 PPA
JUSTYNA JARY – Dwie Nogi T/Aboretu, zaprezentowała piosenkę własnej kompozycji „Nudzę się” ze słowami S.I. Witkiewicza, oraz balladę podwórzowa z 20-lecia międzywojennego „Na rogu Ludnej i Czerniakowskiej”.

37 PPA
ZESPÓŁ KAGYUMA ze Studium Musicalowe Capitol także sięgnęło po tłumaczenia Kołakowskiego, usłyszeliśmy „W głębokim dole” Toma Waitsa i „Lobotomię” The Tiger Lillies.

37 PPA
ZESPÓŁ KAPUCZINO – studenci krakowskiej PWST, wykonali „Who wants to live forever” Briana Maya, „Karuzelę z Madonnami” Mirona Białoszewskiego do wariacji na temat muzyki Zygmunta Koniecznego, i „Anielski orszak” na prośbę jury.

37 PPA
RAFAŁ KOZOK  z Gdyni zaśpiewał „Iron Sky” Paolo Nutiniego i „Jeszcze Polska” Kazika Staszewskiego.

37 PPA
ADRIANNA MAJA KUĆMIERZ, absolwentka PWST w Krakowie zaśpiewała „Singlove” swojego autorstwa oraz „Anioł mój lewy” Roberta Kasprzyckiego i Adriana Konarskiego, który na fortepianie akompaniował wokalistce.


Prowadzący Marek Kocot i jurorzy na widowni przed rozpoczęciem koncertu

37 PPA  37 PPA  37 PPA

Wykonawcy, którzy przeszli do Finału, wzięli udział w warsztatach wokalnych w dniach 17-19 maja. To także już obowiązujący na Przeglądzie od kilku lat zwyczaj, że w czasie między II etapem a Koncertem Finałowym finaliści pod kierunkiem fachowców pracują nad techniką wokalną.

W tym roku warsztaty poprowadzili Andres Martorell i Magda Navarrete – wokaliści, performerzy oraz autorzy muzyki i tekstów, a także Certyfikowani Trenerzy Amerykańskiej Metody Kształcenia Głosu – IVA i SLS.

KIEROWNICTWO PRODUKCJI PPA: AGNIESZKA KOZAK

FOTO ŁUKASZ GIZA / PPA

  • 16 maja 2016 – WROCŁAW, Impart, następnie w dniach 17-19 maja warszaty dla zakwalifikowanych do Finału (obowiązkowe)

III etap – Koncert Finałowy

  • 20 maja 2016 – WROCŁAW, Teatr Muzyczny Capitol

NAGRODY

Nagroda w wysokości 3 tysięcy zł dla każdego uczestnika Konkursu zakwalifikowanego do III etapu oraz nagrody w Koncercie Finałowym:

GRAND PRIX – statuetka TUKANA ZŁOTEGO oraz 25 tysięcy zł
Nagroda Dziennikarzy – statuetka TUKANA DZIENNIKARZY
Nagroda Publiczności – statuetka TUKANA PUBLICZNOŚCI

A także:

NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA AUTORÓW ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy zł
i
NAGRODA NIEMIECKO-POLSKIEGO TOWARZYSTWA KULTURALNEGO POLONICA E.V. W KOLONII  – 2 tysiące zł
wraz z zaproszeniem do udziału w 24. edycji Rock&Chanson Festiwalu w Kolonii w dniach 25-26 listopada 2016