O Festiwalu (39.)

O Festiwalu (39.)

39. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się we Wrocławiu w dniach 16-25 marca 2018r. Jeszcze bardziej różnorodny, brawurowo łączący tradycję i awangardę – PPA to jedyny festiwal na świecie, poświęcony sztuce interpretacji piosenki.

Zaproszenie na tegoroczny Przegląd przyjęła Camille – paryska gwiazda „eksperymentalnego popu”. Na Dużej Scenie Teatru Muzycznego Capitol artystka zaśpiewa utwory z najnowszego albumu „OUÏ” – olśniewającą mozaikę folkowych piosenek, hymnów, ballad, kołysanek i wokaliz a capella. To piosenka francuska w zachwycająco ekscentrycznym wydaniu.

Najbardziej oczekiwane koncerty festiwalu to oczywiście premierowe Finał i Gala. Koncert Galowy, poświęcony twórczości zmarłego w ubiegłym roku Wojciecha Młynarskiego, reżyseruje Agnieszka Glińska. – Spośród niemal trzech tysięcy utworów, które zostawił nam odchodząc przed rokiem, wybraliśmy te, które najdotkliwiej opowiadają nasz świat, dziś,
tu i teraz, mimo że pisane były w czasach pozornie minionych. Wraz z Jankiem Młynarskim, który jest kierownikiem muzycznym koncertu, i z wspaniałymi aktorami, zapraszamy na to spotkanie, by wspólnie doświadczyć tego, jak bardzo Wojciech Młynarski wciąż z nami jest – mówi reżyserka. Gala nosi tytuł jednej z jego piosenek: „Miłe Panie i Panowie bardzo mili”.

Koncert Finałowy reżyseruje w tym roku Ewa Kaim, aktorka Narodowego Teatru Starego i wykładowczyni krakowskiej AST. Pierwsza część koncertu to Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki i emocje związane z wyborem laureatów przez jury, dziennikarzy i publiczność. W drugiej części, zatytułowanej „CO TO ZA DOM!”, złożonej z wierszy polskich poetów i piosenek Maanamu, Kultu, Rezerwatu, Siekiery, zobaczymy m.in. Katarzynę Nosowską, Krzysztofa Globisza i Jerzego Trelę.

Te dwa koncerty wskazują też na dwa wyraźne tropy w programie: jednym z nich jest nawiązanie do przeszłości i tradycji. Może to być powrót do korzeni, jak robi korsykański zespół A Filetta w tradycyjnych pieśniach z tamtych stron czy Adam Strug & Kwadrofonik z „Requiem ludowym”, przewrotna parafraza, jak w spektaklu Komuny Warszawa „Cezary idzie na wojnę” z pieśniami Moniuszki, pierwsza w historii PPA swingowa potańcówka w przedwojennym stylu (Jazzband Młynarski-Masecki i Natty Congeroo), czy wspomnienie Edith Piaf w sztuce Jeana Cocteau („Piękny nieczuły” Teatru Polonia z Natalią Sikorą) – bliżej czy dalej, patrzymy za siebie i czerpiemy z dobrych tradycji pełnymi garściami.

Drugi trop to obecne w Koncercie Finałowym „CO TO ZA DOM!”, w spektaklu „The Blind Poet” Needcompany i we wszystkich niemal spektaklach Nurtu Off pytanie o nasz stosunek do inności. O kwestiach tożsamości, płci, religii, wiary, przyzwyczajeń, o strachu przed obcym, o tym, co określa nasze człowieczeństwo, opowiada się tu poetycko lub dosłownie,
z punkową wściekłością lub lirycznym szeptem – ale doniosłość pytania pozostaje niezmienna.

Warto też zwrócić uwagę na premiery festiwalu: „Flower Power” w reż. Jerzego Bielunasa, najsłynniejsze hity epoki dzieci-kwiatów i wiersze Jacka Podsiadły z muzyką Mateusza Pospieszalskiego, w gwiazdorskiej obsadzie, koncert Katarzyny Groniec z materiałem z nowej płyty „Ach!”, a wśród wydarzeń towarzyszących – na L.U.C-a i jego muzykę do filmu „Good L.U.C.K”.

Jak każe tradycja, na festiwalu zaśpiewa ubiegłoroczny laureat Złotego Tukana, Marcin Januszkiewicz („Osiecka po męsku”).

W programie Przeglądu znajdzie się też „AquaSonic”: podwodny koncert i olśniewające widowisko. Zanurzeni w akwariach artyści śpiewają i grają na specjalnie spreparowanych instrumentach. To kolejny krok poza granicę klasycznej interpretacji piosenki, wyprawa po dziecięce zdumienie i zachwyt.

Mocnym uzupełnieniem programu PPA są codzienne koncerty w Klubie Festiwalowym, w który zamienia się podziemna Scena Restauracja. Zagrają tu m.in. Variété, Drekoty, Gang Śródmieście, Czerwone Świnie, Formacja Chłopięca Legitymacje.

 

Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Jamiego Culluma, Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas, The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).

Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Gminę Wrocław.
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu.

Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski
 
Rada Artystyczna PPA
Kinga Preis, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Wojciech Krzak, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk

Asystentka Głównego Producenta: Urszula Rybicka

Producenci
Nurt Główny: Marta Dzwonkowska, Karolina Gonera, Agnieszka Kozak, Renata Majewska, Natalia Szlachtowicz
Nurt Off: Joanna Zabuska, Wojciech Miłek
Klub: Michał Litwiniec

Autorem plakatu #39PPA jest Ryszard Kaja, wybitny grafik, malarz i scenograf. Ryszard Kaja przez wiele lat pracował jako scenograf w Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu, Operze szczecińskiej, obecnie zajmuje się niemal wyłącznie tworzeniem plakatów, głównie teatralnych, lecz nie tylko – jest autorem słynnej serii plakatów POLSKA.